През настоящата седмица честваме следните празници и литургични възпоминания:
- 7.12 (четв.) – св. Амвросий еп. ц.уч., възпоминание.
- 8.12 (пет.) – Непорочно Зачатие на Дева Мария, хр. празник в кв. Парчевич, Варна и с. Ореш. Литургията в Парчевич започва в 18:00 ч.
В сряда 29 ноември започнахме Деветница преди тържеството на Непорочното Зачатие на Дева Мария. След литургиите от 17:30 ч. има изложение на Светото Причастие, молитви, литания, размишление и Евхаристичен благослов. О. Венци записа размишленията за радио Аве Мария и също така можем да преживеем подготовката за тържеството на чистотите на радиото по интернет.
На 2 декември в нашия манастир се проведе Националната Младежка среща. В нея взеха участие ок. 110 човека младежи, монс. Георги Йовчев, свещеници, сестри, богопосветени, доброволци, верни.
В събота вечер 9 декември след литургията от 17:30 ч. ще отслужим набожност в навечерието на II адвентна неделя.
Адвент се нарича периодът, траещ от навечерието на четвъртата неделя преди Рождество Христово до 24 декември. Период, напомнящ за радостно очакване на второто пришествие на Исус Христос. В същото време това е период, предшестващ знака на първото идване – Въплъщението, известно като Раждането на Христос.
Адвентът се състои от четири Адвентни Недели, първата от които започва литургичната година. От гледна точка на литургията той може да бъде разделен на два периода:
от началото на Адвента до 16 декември (период на есхатолигично очакване за второто пришествие на Исус Христос в края на времената);
от 17 до 24 декември (време на пряка подготовка за Рождество Христово).
Като прославя всяка година литургията през Предколедното време, Църквата прави действително очакването на Месията. Приобщавайки се към дългата подготовка на първото идване на Спасителя, верните обновяват пламенното си желание за второто Му идване. (ККЦ 524)
Периодът на Адвента е време на очакване, обръщане и радостна надежда:
очакване – спомен от първото идване на Спасителя в човешко тяло и очакване на окончателното Му идване;
обръщане – литургията през този период насърчава към него чрез гласовете на пророците, a преди всичко на Иван Кръстител, който казва: „Покайте се, защото е близо небесното царство“ (Мат. 3, 2);
радостна надежда – чрез Христовото спасение и присъствието на Неговата благодат в света обещанието се превръща в изпълнение, вярата – в съзерцание, а ние „ще бъдем като Него, защото ще Го видим такъв, какъвто е“ (1 Иван 3, 2).
Изразителни символи на предколедното време са адвентният венец и свещите. Това е композиция от четири свещи сред зелени клонки. Адвентният венец (чрез запалване на всички свещи последователно от първата неделя на този богослужебен период до тържеството на Рождество Христово) ни припомня за различните етапи на историята на спасението преди идването на Христос и символизира пророческия свят, който с течение на времето все повече озарява нощите на Стария Завет, в очакване на изгряването на Слънцето на справедливостта, Исус Христос.
В църквата, при олтара, е възможно да се постави адвентен венец. Венци и свещи могат да бъдат благословени по време на Светата Евхаристия в първата неделя на Адвента, както и по време на набожността в навечерието. В следващите адвентни недели може да се запалят тържествено останалите по ред свещи. Запалването на свещ може да се извърши в началото на всяка литургия, след знака на кръста и поздрава на верните като въведение в литургията.
С това литургично време е свързана богата традиция и обичаи, които имат изключително изразителна символика, например подаръците за децата от св. Никола, предколедните пости и календар. Много от тези обичаи са загубили дълбокото си духовно съдържание за сметка на светското. Нужно е да се вложи навременна грижа от вярващите, за да може традициите и обичаите да не се превърнат в повърхностна, а да бъдат солидна помощ в подготовката на всички за Рождество Христово.
Неделните набожности през Адвента имат за цел да помогнат на верните по-добре да разберат и преживеят това литургично време. Всяка набожност може да се обогати с допълнителни цитати от Библията, песни и допълнителна анимация, според приетите традиции в местната църква.
Третата Неделя на Адвента „Gaudete“ е вид известие за близостта на Спасителя, което също е покана за радост. На този ден свещеникът може да облече богослужебни одежди с розов цвят, което символизира радостта от Христовото идване и дара на изкуплението. Третата Неделя е следователно „неделята на радостта“. Молитвите от тази неделя съдържат молбата „нека подготвим сърцата си и с радост празнуваме голямата тайна на нашето спасение“. В Третата Неделя на Адвента се препопръчва молитва за бъдещите майки.
Четвъртата Адвентна Неделя е обикновено близка до Бъдни вечер и верните започват да преживяват постепенно духа на приближаващите празници. Духовните лица трябва да насочат верните да преживяват по християнски Рождество Христово.
В навечерието на Четвъртата Неделя или по време на Евхаристията през деня могат да бъдат осветени витлеемски ясли и образи на Исус Детенце, които са подготвени предварително от най-младите верни. През този период трябва да се обърне специално внимание на духовната подготовка за наближаващото Рождество Христово и по-специално пристъпване към тайнството Покаяние и помирение.
Пожелаваме на всички благодатна, успешна и благословена седмица, приятна и спокойна неделя и вкусен обяд!
о. Венци Николов OFMConv.